Děkuji „nepomučákovi“ za nové vlákno diskuse a panu Holubovi za vysvětlení. Už od neděle byla voda chlórem opravdu silně cítit, což není obvyklé. Obvyklé jsou jen červenavé úsady železa a bílé úsady vápníku, které pravidelně zanášejí perlátory a sprchy, a usazují se tam, kde se voda zdrží delší čas.
Co se týče vodovodu a kanalizace, tak mám jeden čerstvý zážitek z uplynulého víkendu.
V sobotu k večeru se ucpal vývod odpadu z domu, takže odpadní voda a splašky místo do kanálu zamířily ven záchodem a odpady souseda – nebo sousedů? – v přízemí.
Bylo tedy nutné přistoupit k uzavření hlavního přívodu vody v celém domě, aby se situace nadále nezhoršovala a celé přízemí neplavalo v nevábně páchnoucí odpadní vodě.
Sobotní večer a nedělní dopoledne tedy všichni v našem domě strávili bez vody.
Celá situace byla vyřešena v neděli odpoledne příjezdem fekálního vozu KaV Starý Plzenec, který kanalizaci pročistil a uvedl zpět do funkčního stavu.
A proč tuto plochou historku okresního formátu vůbec zmiňuji? Zaprvé proto, že něco podobného se může stát i jinde a zadruhé, což je hlavní důvod mého psaní, je pozadí celé té situace, které ukázalo, jak málo je vše připraveno k řešení nečekané havárie.
V našem domě již nějaký čas visí cedule „Důležitá telefonní čísla“, kde je mimo jiné uvedeno číslo na „vodárnu“. Nevím, kdo je autorem této cedule, ale jedno je jisté – číslo 377 966 425 neexistuje, neboť správně má být na konci místo pětky šestka. Číslo 377 966 426 existuje a je určeno – dokonce i na
stránkách města – k hlášení poruch týkajících se vody. Přímo na
stránce KaV pak stojí psáno, že jde o „NON STOP telefonní linku“, což, jak se teď o víkendu ukázalo, není pravda.
Sám jsem toto číslo volal asi dvacetkrát v průběhu sobotního večera a nedělního dopoledne, ale ani jednou jsem se nedovolal, na druhé straně to jen zvonilo. - Zkusil jsem i alternativní číslo na Ing. Pojera, ale opět bez úspěchu.
V roli neúspěšného volajícího jsem evidentně nebyl sám, jak dokládá text umístěný na domovní nástěnce ...
V průběhu soboty jsem tedy, stejně jako většina sousedů z domu, nevěděl o situaci a jejím řešení nic, resp. téměř nic.
Něco víc jsem o situaci zjistil až od souseda z přízemí v neděli dopoledne. Řekl mi, že se podařilo kontaktovat „lidi z města“, kteří pak kontaktovali „vodárnu“. Prvním krokem bylo uzavření vody a oznámení, že díky mrazu to okamžitě řešit nejde, že se musí počkat až bude tepleji, třeba až v pondělí ... Nakonec se podařilo dohodnout nedělní odpoledne.
V neděli odpoledne se situace vrátila do normálu, tedy skoro. Chvíli byla voda samozřejmě trochu špinavá, po přerušení dodávky je to normální, a pak nepěkně páchla chlórem tak, že připomínala vodu z bazénu ...
Nadměrné dávky chlóru mne jako člověka, který je na chlór již od dětství alerigický, samozřejmě trápí, ale mnohem víc mne trápí to, komu a kam má člověk v případě poruchy vodovodu nebo kanalizace volat, když údajná nonstop linka zrovna moc nostop není.
Mohl by někdo dát nějaký funkční tip na koho se v případě poruchy vody obrátit?
Závěrem trochu odhlehčení. Můžeme být rádi, že se nám tu z tuku, který se prý v nepomuckých odpadních vodách vyskytuje ve zvýšené míře, spolu se špatně rozpustnými ubrousky a utěrkami, zbytky jídla a dalším zcela nerozpustným sajrajtem (vložky, tampony, kondomy) neudělala koule jako v kanalizaci Londýna, které vážila 15 tun a byla velká jako autobus.
Pozn. celá zpráva zde a zde
I když, alespoň by bylo co ukazovat. V USA se malá města snaží přilákat turisty na kdeco, třeba na
největší klubko motouzu, a tak by si Nepomuk mohl vzít příklad. Vždyť turisty lákají nejen věci hezké ...